Jednoduchý návod, ako vymeniť pneumatiky svojpomocne
Večná dilema slovenských vodičov prichádza minimálne dvakrát počas roka. Vždy na jar a jeseň sme postavení pred otázku, či už je ten správny čas vymeniť pneumatiky na svojom štvorkolesovom tátošovi. Je vlastne definované zákonom, aké pneumatiky by si mal mať v akom období? A ako to urobiť, keď nechceš navštíviť pneuservis? Na všetky detaily ohľadom prezúvania áut sme sa pozreli v našom článku.
Počasie sa v priebehu ročných období mení, čo ovplyvňuje jazdné podmienky na cestách. Tvoje vozidlo bude ťažiť z toho, že budeš mať na diskoch obuté pneumatiky špeciálne určené pre jazdné vlastnosti vozovky a regionálne poveternostné podmienky. V niektorých krajinách sú zimné pneumatiky dokonca zákonnou požiadavkou. V slovenských zákonoch je síce jasne definované, kedy by sme mali používať zimné pneumatiky, avšak v praxi to nie vždy musí platiť.
- Zimné pneumatiky musia byť na aute osadené v prípade snehu, ľadu alebo námrazy na komunikácii. A to dokonca aj vtedy, keď sa tieto udalosti dajú len predpokladať.
- Povinnosť padá na všetky štyri kolesá, nie je ich možné kombinovať .
- Ďalším príkazovým aspektom je dopravná značka „Zimná výbava.“ Táto vymedzuje problematické úseky ciest, kde sú nevyhovujúce cestné podmienky viac pravidlom, než výnimkou.
Pre každú krajinu sú pravidlá samozrejme iné, preto je nutné si pred prekročením hraníc skontrolovať povinnosti vyplývajúce z lokálnych zákonov.
Zaužívané postupy pri prezutí na zimné pneu
Všeobecne sa považuje za vhodné obdobie na prezutie čas, kedy teplota pravidelne dosahuje menej ako 7 °C. Tieto pneumatiky fungujú dobre vo všetkých zimných podmienkach, od snehu a ľadu až po mokré a studené suché vozovky. Poskytujú zvýšený brzdný výkon v zasnežených a zľadovatených podmienkach a majú hlbší dezén, ktorý odstraňuje kašovitý sneh a lepšie sa zarýva aj do čerstvej bielej pokrievky.
Ďalším dôvodom účinnosti je špeciálna zmes. Tá zostáva mäkká a pružná aj pri nízkych teplotách pre lepšiu kontrolu nad vozidlom. Neodporúča sa však používať zimné pneumatiky v teplom počasí. Mäkšia zmes sa na suchom asfalte rýchlejšie opotrebuje a treba ju skôr vymeniť.
Hlavné rozdiely medzi pneumatikami
Zimné obutie
- Lepšia priľnavosť na ľade vďaka špeciálnej zmesi
- Zimné pneumatiky majú lamely vytvárajúce ostré hrany. Poskytujú priľnavosť na zasnežených, kašovitých a zľadovatených cestách
- Na klzkej vozovke dodajú lepšiu kontrolu nad vozidlom, trakciu a kratšiu brzdnú dráhu
Celoročné obutie
- Vhodné pre podnebie s minimálnymi výkyvmi teploty
- Schopné zvládať aj jemné sneženie alebo mrznúci dážď
- Solídna trakcia v rôznych podmienkach
- Pohodlná jazda počas celého roku
- Dlhá životnosť dezénu
Letné obutie
- Tuhšia zmes poskytujúca svižnú ovládateľnosť, efektívnu trakciu pri akcelerácii a lepšiu priľnavosť pri brzdení
- Ideálne podmienky majú pri suchej vozovke, ale nestratia sa ani v daždi
- Vďaka zlepšenej kontaktnej ploche a odvodu vody z behúňa majú spomedzi spomínaných najlepšiu aerodynamiku
Možnosti prezutia kolies
Za prvý dôležitý faktor pri rozhodovaní môžeme považovať, či sú pneumatiky osadené na diskoch. V prípade kompletnej sady pre zimu aj leto je alternatíva aj vlastnoručná výmena. Naopak je to prakticky nereálne. Umiestnenie gumy na disk zvládnu len stroje dostupné v profesionálnych dielňach.
V druhom rade sa treba pozrieť na priemer kolies, či vek automobilu. Rozmerovo menšie pneu sú ľahšie a aj manipulácia s nimi je teda jednoduchšia. Novšie autá majú kolesá aj so snímačmi tlaku, čo môže samostatnú výmenu výrazne skomplikovať.
Výhody využitia pneuservisu
- Rýchlosť
- Komfort
- Čistota
- Bezstarostnosť
Výhody vlastnoručnej výmeny
- Ušetrené financie
- Práca pod kontrolou
- Môže slúžiť ako odreagovanie od bežnej práce
Vlastnoručná výmena kolies
Vybavenie
- Kľúč na demontáž matíc (pre rýchlejšiu a ľahšiu obsluhu môžete využiť aj rázový uťahovák)
- Nástrčkové kľúče, nazývané aj „orechy“
- Hever na zdvihnutie auta
- Klin pod kolesá pre lepšiu stabilitu auta
- Bezpečnostný kľúč na bezpečnostné matice
- Príručka k autu
- Pracovné oblečenie (v prípade chladného počasia môže byť aj vyhrievané oblečenie)
Výmena kolies
- Pre výmenu sezónneho prezutia si vyhraď dostatočný čas. Práca musí byť vykonaná dôkladne, preto by čas nemal byť hlavným kritériom, na ktoré sa počas výmeny budeš pozerať. Auto by malo byť umiestnené na rovnom tvrdom povrchu. Betón, dlažba, garáž sú všetko vhodné alternatívy. Určite sa ale vyhni napríklad hline, kde by sa auto počas zdvihnutia mohlo pohnúť a spôsobiť katastrofálne následky. Kolesá je ideálne nachystať vopred a umiestniť podľa označenia na miesto určenia, aby počas procesu výmeny nevznikali zbytočne stresové situácie.
- Pre dostatočnú stabilitu pri výmene sa používajú kliny. Ako náhrada profesionálneho klinu môže slúžiť aj polienko dreva, väčší kameň či tehla. Umiestnenie klinu by malo byť vždy krížom naproti menenému kolesu. Napríklad, ak meníš ľavú prednú pneumatiku, daj klin za pravé zadné koleso. Podpora kolesa sa môže umiestniť pre istou aj na obe strany, pokiaľ sú k dispozícii.
- Niektoré kolesá sú vybavené plastovými krytmi nazývanými aj „puklice.“ Tento kryt je potrebné najprv odstrániť, aby boli viditeľné matice. Skrutky je ideálne uvoľniť ešte na zemi, než auto zdvihneš na zveráku. Pre rýchlu obsluhu odporúčame použiť aku rázový uťahovák. Ako alternatíva sa dá zvoliť aj kĺbové vratidlo. Po uvoľnení sa dajú na úplné povolenie matíc využiť aj aku račňa, alebo taktiež úplne klasický variant ručnej račne. Pri výbere vhodného náradia taktiež záleží, ako rýchlo a pohodlne chceš skrutky uvoľniť. S rázovým uťahovákom to samozrejme pôjde najľahšie a najrýchlejšie, s trhákom o niečo ťažšie. Matice zatiaľ len povoľ, neodstraňuj ich úplne.
- Každé auto má vyhradené miesto pre zdvíhanie. Pokiaľ by si nevedel, kde sa nachádza, stačí sa pozrieť do používateľskej príručky. Ale spravidla je to jasné aj laikovi. Umiestni zverák blízko kolesa na boku auta. Pokojne ho môžeš vypodložiť aj malou drevenou doskou pre väčšiu stabilitu. Pomaly zdvíhaj auto až do výšky približne 10 – 15 cm nad zemou.
- Úplne uvoľni a odstráň matice kolesa, potom jemne potiahni pneumatiku smerom k sebe, kým sa neuvoľní.
- Očistí náboj kolesa drôtenou kefou, poprípade drôteným kotúčom určeným na čistenie nábojov kolies a následne ošetrí medenou pastou, alebo keramickou pastou.
- Nasuň nové koleso na vyčnievajúce objímky náboja, alebo zarovnaj s drážkami pre matice kolesa. Koleso býva dosť ťažké, preto si daj pri jeho zdvíhaní dostatočný pozor. Matice zatiahni rukou. Ideálne je najskôr napasovať jednu maticu ktorú zatiahneš rukou na maximum. Ostatné potom pôjdu o to jednoduchšie.
- Zverákom pomaly auto spusti, aby sa pneumatika dotýkala zeme. Následne pomocou vybraného náradia dotiahni matice.
- Až následne sa auto môže spustiť úplne na zem. Zverák vyber spod vozidla a zatiaľ odlož.
- Po výmene býva tlak v pneumatike poddimenzovaný. Na doplnenie sa dá využiť aj aku kompresor. Ak takýto doma nemáš, prvá cesta by mala smerovať rozhodne na čerpaciu stanicu, kde si „gumy“ nahustíš na odporúčaný tlak.
- Zhodené pneumatiky je potrebné ihneď po výmene označiť, aby si sa pri najbližšom prezúvaní nepomýlil. Takto označené ich zabaľ do fólie a ulož do pivnice či garáže. Skladované by nemali byť nastojato, ale naležato. Nehrozí tak deformácia a s ňou spojené problémy.
Možností je teda mnoho a je len na tebe, ktorú si vyberieš. Prvoradá je bezpečnosť, preto je dodržiavanie nariadení pre zimné prezutie nevyhnuté. Akou metódou sa k výsledku dopracuješ, asi taktiež bude záležať na veku auta a zložitosti výmeny.